4 gode veninder, fulgt gennem en årrække via nedslag i deres fælles historie, flashbacks, dynamiske sceneskift og monologer selfie-filmet på iPad.
Karen Lise Mynster, for fuld kraft som Bente , får diagnosticeret alzheimer tidligt i historien og tager det som en mand, indspiller på I-Pad sin historie til sit senere alzheimer-ramte jeg, og informerer usentimentalt sine gamle veninder om sin forestående kranke skæbne. Rikke Wölck, Jannie Faurschou og Laura Muller spiller veninderne, sidstnævnte som Bentes eksmands nye unge kæreste, indlemmet storhjertet i kredsen.
Det fungerer godt, “klipningen”, musikken og lyset gir historien fremdrift og rytme, humoren og galgenhumoren viser moderne kvinder med stopfyldt hverdag og gode liv, der nu trues af en mildest talt uvelkommen afslutning.
Bente, succesfuld skribent uden børn, forsøger at holde elegancen, men sygdommen stikker sit forvirrede og konfuse hoved frem. Præcis ligesom som de trofaste veninder, der kæmper deres ulige kamp for at komme udover selvoptagetheden og ind til ægte omsorg for deres tidligere fyrtårn af en veninde.
Jannie Faurschou spiller en tidstypisk psykoterapeut, spirituelt søgende og forvirret, der, når det virkelig gælder, melder sig ud. Rikke Wölck (der også har skrevet manuskriptet) spiller en mere jordnær kvinde, der spejler de andre veninders fravalg af børn, og kommer længst med medfølelsen.
Laura Muller spiller den unge, nye, naive kone til Bentes eksmand. Hovedrollen, Karen-Lise Mynster, tager turen fra kompetent kulturkvinde til uartikuleret grønsag, og det gør hun så det rammer lige i realiteterne, og for alle involverede spilles der uden mislyde.
Den seneste tids “mandig-ficering” af dansk dramas kvindelige hovedroller, Sofie Gråbøl i “Forbrydelsen”, Sidse Babett i “Borgen” og Sofia Helin i “Broen” virker ikke så påklistrede, når man ser “Jeg Hedder Bente”. For kvinderne her, er allerede fast forankrede i at tage tingene som en mand, med hurtig handling, for egen vinding, så vi kan komme videre.
Jeg opdagede først da stykket var overstået, at de helt moderne nutidige for-travlinger og fortrængninger, der føltes normale og som genkendelige reaktionsmønstre under hele forestillingen, mere var grum berøringsangst og uden omsorg for Bente. At de talte hen over hovedet på hende, at de oftere synes det bare var tidskrævende og upraktisk, at skulle være der for et medmenneske..
Jeg sad simpelthen og forstod, og bifaldt, som ufølsom mand(!)/menneske, reaktionerne uden at opdage hvor omsorgsløse, de måske var, – før bagefter, da jeg var på vej hjem. Så meget for kønsforskelle, og kvindeteater.
Forestillingen ruller derudaf til den bitre ende, i godt tempo, virkelig god scenografi (en havebænk kan være mange ting). Rikke Wölck viser meget mere, end det jeg har set hende i på TV, men KLM tager dog alligevel stikket hjem, for Alzheimeren glemmer jeg ikke foreløbig….
MEDVIRKENDE
Karen-Lise Mynster, Laura Allen Müller, Rikke Wölck, Jannie Faurschou
TEKST
Rikke
Wölck
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.