ARKIV
1978 – 1998
SÆSON 1997 – 1998
BLODETS SANG – OG DEN GRØNNE VIND
TEKST
Federico García Lorca
ISCENESÆTTELSE
Malene From
SCENOGRAFI
Tine Mette Jespersen
MEDVIRKENDE
Ellen Hillingsø, Maria Stenz, Niels Skousen, Peter Oliver Hansen
OM FORESTILLINGEN
Collage af digte og scener af den berømte spanske digter, Federico García Lorca. Han taler i stærke billeder sansernes sprog, den uforløste lidenskab og den umulige kærligheds sprog.
PRESSEN SKREV
”En lise at høre Maria Stenz’ stille tolkning” (Politiken)
LES AVENTURES EXTRAORDINAIRES DE JACQUES ET JENS
TEKST
Jean-Claude Flamant
ISCENESÆTTELSE
Maria Stenz
SCENOGRAFI
Jean-Claude Flamant
MEDVIRKENDE
Jean-Claude Flamant, Preben Hansen
OM FORESTILLINGEN
Jacques et Jens handler om to mænd, som sidder alene i en lille rodet lejlighed. De snakker om alle de ting, de ikke får sagt, når der er kvinder til stede. På fransk. De to mænd må imidlertid flygte fra politiet gennem Københavns gader og underholder undervejs med satiriske bemærkninger om danskernes forhold til de fremmede og til EU. På fransk.
ELSKET & SAVNET
23. jan. – 14. feb. 1998
Henrk Prip
ISCENESÆTTELSE
Kirsten Peüliche
SCENOGRAFI
Tine Mette Jespersen
MEDVIRKENDE
Pia Jette Hansen, Petrine Agger
OM FORESTILLINGEN
I begyndelse er det så ligetil. Her er en lykkelig mor og en desillusioneret kvinde, der har valgt børnene fra. Det får de sig en god snak om, en tidlig morgen på en kirkegård.
PRESSEN SKREV
”Ud til Sorte Hest for at kigge til kvindeeksistensen i 90’erne!” (Information)
”Vi griner og gisper undervejs, mens vi bliver lidt klogere” (J.P.)
BREV TIL EN DATTER
Premiere apr. 1998
TEKST
Arnold Wesker
ISCENESÆTTELSE
Vigga Bro
SCENOGRAFI
Karen Bro
MUSIK
Anne Linnet
MEDVIRKENDE
Ulla Henningsen
OM FORESTILLINGEN
En musikalsk monolog, der handler om en feteret sangerinde, Melanie, der en sen nattetime skriver et brev til sin teenage-datter. Datteren er vokset op i skyggen af sin mors karriere, som altid er kommet i første række – og det går pludselig op for Melanie.
PRESSEN SKREV
”Anne Linnets fem ballader virker friske i Ulla Henningsens smukke og usentimentale fortolkning” (Berl. Tid.)
SÆSON 1996 – 1997
ISBJØRNENE
4. okt. – 9. nov. 1996
TEKST
Jonas Gardell
ISCENESÆTTELSE
Ina-Miriam Rosenbaum
SCENOGRAFI
Karin Trille Høy
MEDVIRKENDE
Grethe Holmer, Maria Stenz, Kit Eichler
OM FORESTILLINGEN
Ilse fylder 72 og inviterer sine voksne børn til fødselsdag. Kampen kan begynde – en nådesløs kamp om eksistensberettigelse og resterne af en mors kærlighed. I Sverige kaldes dramatikeren ’Norén Light’, og han er kendt som én af Sveriges bedste stand-uppere.
PRESSEN SKREV
”Kvindetrioen spiller både besk og barsk” (Information)
LA LECON
GÆSTESPIL af CaféTeatret
Premiere 12. nov. 1996
TEKST
Eugène Ionesco
ISCENESÆTTELSE
Helena Dubiel, Jean-Claude Flamant, Preben Hansen
MEDVIRKENDE
Helena Dubiel, Jean-Claude Flamant, Preben Hansen
OM FORESTILLINGEN
En ung kvinde opsøger glad og forventningsfuld en professor for at modtage enetimer, så hun kan få en universitetsgrad på under tre uger. Hvad hun ikke ved er, at der har været mange kvindelige elever før hende – og ingen af dem er gået levende derfra. Fransksproget forestilling på Sorte Hest.
VICEVÆRTEN
TEKST
Harold Pinter
ISCENESÆTTELSE
Giacomo Campeotto
SCENOGRAFI
Thomas Kolding
Gyrd Løfqvist, Mikael Helmuth, Dejan Cukic
OM FORESTILLINGEN
Aston bor sammen med sin excentriske bror, Mick, i et overfyldt værelse i en gammel ejendom. En dag flytter en ældre subsistensløs mand ind. I starten klynkende, underdanig, men langsomt kiler han sig ind mellem de to brødre. Et nervepirrende magtspil kan tage sin begyndelse.
PRESSEN SKREV
”Perfekte skuespillere” (J.P.)
”Stort spil af Gyrd Löfqvist” ★★★★ (E.B.)
1000 FLYVEMASKINER PÅ TAGET
21. mar. – 3. maj 1997
TEKST
David Henry Hwang
ISCENESÆTTELSE
Carsten Madsen
SCENOGRAFI
Hanna Tyge
MEDVIRKENDE
Ole Westh-Madsen
OM FORESTILLINGEN
Hvornår er man sindssyg? En almindelig mand har været i kontakt med en ujordisk, overlegen intelligens. Mødet har givet ham en dyb indsigt i universets struktur – og ikke mindst menneskets psyke. En åbenbaring, han ikke tør fortælle om af frygt for at blive til grin og udstødt.
PRESSEN SKREV
”Alt sammen mere end glimrende fremmanet, gennemfløjet og totalsanset af Ole Westh Madsen” (Berl. Tid.)
SÆSON 1995 – 1996
SKYGGERNE
20. okt. – 18. nov. 1995
Ebbe Knudsen
Ebbe Knudsen
SCENOGRAFI
Trine Holtoug
MEDVIRKENDE
Helle Merete Sørensen, Maria Stenz, Johan Vinde Larsen, Aske Fredskov
SKYGGERNE er en opdigtet beretning om to kvinder fra den danske guldalder, Kamma Rahbek og Frederikke Brun – og de mænd, de stod i skyggen af.
”Intens tidsatmosfære og dybt sanset fokusering” (Information)
FALSK VAREBETEGNELSE
Vladimir Herzog, Bernt Ove Carlsson
Ebbe Knudsen
Ina-Miriam Rosenbaum, Kristian Halken, Jonas Schoustrup-Thomsen
Hvor kommer vi fra? Hvorfor er vi her? Er det det eneste? Hvordan opstod det? Hvor skal vi hen? Er der koldt? Hvem ved? – Og – Kommer det igen?
En forestilling om moral.
”Skøn sort humor” (Berl. Tid.)
MINE DAGE MED KLAUS
GÆSTESPIL af Micado danse ensemble
Til 15. mar. 1996
Mikala Bjarnov Lage
ISCENESÆTTELSE
Mikala Bjarnov Lage
MEDVIRKENDE
Carina Raffel, Lars Ottosen, Allan Clausen, Søren Sundby, Esa Alanne
Dansere udforsker temaet klaustrofobi i Sorte Hests lille scenerum.
”Forførende og vittigt” (J.P.)
”Ingen vej udenom” ★★★★★ (B.T.)
HISTORIER FRA ET MØRKEKAMMER
4. maj – 1. jun. 1996
TEKST
Jürgen Wolff
ISCENESÆTTELSE
Giacomo Campeotto
SCENOGRAFI
Thomas Kolding
MEDVIRKENDE
Lars Knutzon
OM FORESTILLINGEN
En man arbejder i et mørkekammer. Han fremkalder billeder, han toner, diffuserer og retoucherer – han bestemmer selv, hvad der skal frem i lyset. Men i mørket gemmer sig en fortid, der fremkalder billeder, han ikke selv er herre over. Og manden i mørket kommer på en prøve – iscenesat af sin egen skæbne arbejder han sig igennem erindringer om smertelige tab og altomfavnende kærlighed.
PRESSEN SKREV
”Thomas Koldings enkle dekoration udnyttes af Mickey Pheiffers lysdesign, så der skabes skønhed.” (Politiken)
SÆSON 1994 – 1995
LUNA PARK
TEKST
Maria Stenz, Henrik Larsen, Ebbe Knudsen frit efter Basia Frydmann, Staffan Westerberg og Victor Hugo
ISCENESÆTTELSE
Ebbe Knudsen
SCENOGRAFI
Trine Holtoug
MEDVIRKENDE
Maria Stenz & Henrik Larsen & Kurt Larsen
OM FORESTILLINGEN
Hvis vi skal kunne tale om det, der er anderledes – og forholde os til det på en måde der ikke er anstrengt og præget af enten overbeskyttende forsigtighed eller snæversynede fordomme, så må det være tilladt at undre sig.
PRESSEN SKREV
”Det er vittigt dobbeltbundet og frækt” (E.B.)
”Trække på smilebåndet, det bliver man nødt til!” (B.T.)
DØDSDØMT
GÆSTESPIL
18. nov. – 10. dec. 1994
TEKST
Ulla Koppel, frit efter Victor Hugo
ISCENESÆTTELSE
Ulla Koppel
MUSIK
Anders Koppel
MEDVIRKENDE
Bent Værenstrøm, Niels-Erik Larsen, Christine Kjærulf, Ole Lund Henriksen, Kathrine Gress Mose
OM FORESTILLINGEN
DØDSDØMT skildrer den dødsdømtes sidste timer. Refleksioner over livet, tanker om døden. Om kærligheden og retfærdigheden.
PRESSEN SKREV
”Livet fremstår i hele sin klokkerene kostbarhed, og skaber en sigtbarhed, der er nærmest svimlende” (Berl. Tid.)
FEMME FATALE
GÆSTESPIL af Terra Nova
Premiere 15. jan. 1995
TEKST
Debbie Issett
ISCENESÆTTELSE
Rhea Leman
SCENOGRAFI
Rhea Leman
MEDVIRKENDE
Bettina Ottenstein, Steve Sangster
OM FORESTILLINGEN
Engelsksproget forestilling på Sorte Hest om transvestisme.
PRESSEN SKREV
”Talentfuld iscenesætter og to behjertede skuespillere” (Berl. Tid.)
KVINDER – KRIG – LYST – SPIL
TEKST
Thomas Brasch
ISCENESÆTTELSE
Inge Dinesen
SCENOGRAFI
Hannah Spliid & Anne-Beth Tengbjerg
MEDVIRKENDE
Dorrit Stender-Petersen, Pia Trøst Nissen, Rasmus Haxen, Bent Værenstrøm
OM FORESTILLINGEN
Cat-fight på Brasch-sk!
PRESSEN SKREV
”Scenografi, monologer og samspil med god styrke, god indsigt” (Politiken)
HVAD FANDEN ER MENINGEN – en ung og anderledes monolog
GÆSTESPIL
TEKST
Pelle Koppel
ISCENESÆTTELSE
Mads M. Nielsen
MEDVIRKENDE
Pelle Koppel
OM FORESTILLINGEN
En ung mand er gået i sultestrejke, fordi han ikke kan finde mening med tilværelsen.
PRESSEN SKREV
”Der er masser af lovende talent i Pelle Koppel” (Berl. Tid.)
SÆSON 1993 – 1994
THIT – VALKYRIEN FRA HIMMERLAND
Ebbe Knudsen, Sven Holm
Ebbe Knudsen
Trine Holtoug
Pia Jondal, Maria Stenz, Tom Jensen
OM FORESTILLINGEN
En forestilling om Thit Jensen.
PRESSEN SKREV
”Indtagende og teatralsk seværdig” (Information)
90’ERNE FØR OG NU
22. marts – 31. marts og 29. jun. – 6. jul. 1994
TEKST
Benny Andersen, Kim Larsen, Halfdan Rasmussen, Marlene Dietrich, Lulu Ziegler, Yvette Guilbert m.fl.
ISCENESÆTTELSE
Carsten Bang
MEDVIRKENDE
Edith Guillaume, Kurt Larsen, Maria Stenz
OM FORESTILLINGEN
Cabaret med udpluk af det bedste indenfor dansk og fransk visekunst.
PRESSEN SKREV
”Forestilling, der tager os om hjertet” (J.P.)
RIO ESMERALDA
TEKST
Erin Cressida Wilson
Aksel Erhardsen
SCENOGRAFI
Birgitte Mellentin
Brigitte Kolerus, Christine La Cour, Lennart Hansen, Timm Mehrens
OM FORESTILLINGEN
Med inspiration fra Snehvide beskrives mor-datter-forholdet og den svære proces, en mor skal igennem, når hendes datter er ved at blive voksen og tiltrækkende, samtidig med at hun selv bliver ældre.
PRESSEN SKREV
”Meget af dette – det absurde og det realistiske, det populariserende og det eksperimenterende – findes på en frugtbar måde forenet” (Weekendavisen)
”Værd at se” (Information)
”Fortjener et stort publikum” (Berl. Tid.)
SÆSON 1992 – 1993
DEN SMUKKE MAND + STEMMEN
18. sept. – 17. okt. 1992
TEKST
Jean Cocteau
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Trine Holtoug
MEDVIRKENDE
Maria Stenz, Peter Slyngborg, Martin Magnus (DEN SMUKKE MAND) Edith Guillaume (STEMMEN)
OM FORESTILLINGEN
Cocteau skrev oprindelig ”Le bel indifferent” (Den smukke ligeglade) til sangerinden Edith Piaf over temaet den evigt ventende kvinde og den evigt utro mand. Maria Stenz spiller rollen som kvinden i det tomme hotelværelse, hvor den smukke elskede omsider lægger sig på sengen og går igen. Også i ”La voix humaine” (Stemmen) med Edith Guillaume viser Cocteau en kvinde i desperation: Et kærlighedsforhold skal afsluttes via telefonen.
PRESSEN SKREV
”Tak til Sorte Hest, der hermed også demonstrerer behovet for en intimscene – ikke kun til skuespillet, men også til musikdramatikken” (Berl. Tid.)
LEGENDEN OM JULEROSEN
GÆSTESPIL af Rimfaxe Teater
TEKST
Rikke Bendsen
Allan Agerbo
SCENOGRAFI
Mette Munk Jensen
MEDVIRKENDE
Rikke Bendsen, Maria Stenz, Per Spangsberg, Johnny Sørensen
OM FORESTILLINGEN
En musikalsk billedrejse frit efter Selma Lagerlöfs fortælling om miraklet julenat. Om brændende kærlighed, en fredløs røver i de store göingeskove, fem frække røverbørn og den stolte røvermor.
”Følsomt og intenst spil” (Politiken)
TØMMERFLÅDEN
GÆSTESPIL af Terra Nova
ISCENESÆTTELSE
Waage Sandø
MEDVIRKENDE
Vivian Nielsen, Andreas Kofoed Bendtsen
HELLIGE KØER
TEKST
Oliver Czeslik
Ebbe Knudsen
Anette Hansen
Michael Lindvad, Thomas Bo Larsen, Birgitte Prins
OM FORESTILLINGEN
En venstreorienteret dokumentarfilmmand vil optage en videofilm om skinheadmiljøet. Han møder i denne forbindelse de to skinheads Gero og Ulrike. Men billedet vendes bogstaveligt talt – snart bliver voyeuren til offer og hans personlighed nedbrydes.
”Stærkt udspil om nynazisme og mediemanipulation” (Information)
SIBIRIEN– De gamles oprør
TEKST
Felix Mitterer
Brigitte Kolerus
Trine Holtoug
Aksel Erhardtsen
Den gamle mand er kommet på plejehjem, men oplever dette sted som værre en det Sibirien, han blev deporteret til som krigsfange under 2. verdenskrig. Plejehjemmet er samfundets redskab til at aflive ham, efter at han er blevet en belastning for sin søn og svigerdatter, der sammen med deres børn har overtaget hans hjem.
Aksel Erhardtsen vandt teaterpokalen for sin præstation i SIBIRIEN.
”Det er en utrolig oplevelse” ★★★★★★ (E.B.)
SÆSON 1991 – 1992
SYNDEFALDET
7. okt. – 6. dec. 1991
TEKST
Staffan Westerberg, Basia Frydman
ISCENESÆTTELSE
Carsten Bang
SCENOGRAFI
Poul Dubienko
Maria Stenz, Niels Skousen, Andreas Kofoed Bendtsen
OM FORESTILLINGEN
En cabaret, hvor rammefortællingen er ”Fru Noras diamantbryllup” af Kjeld Abell: To gamle mennesker sidder og venter på at deres tre søstre skal komme hjem fra krigen. I ventetiden passerer livet revy i form af fortællinger og sange.
”En stor forestilling med et kæmpeemne på samvittigheden, som med teatrets magiske virkemidler finder sin egen form på intimscenen ved Sorte Hest” (Berl. Tid.)
”En forfriskende forestilling, som ikke ligner alle de andre” (Politiken)
BLODDRØMME
GÆSTESPIL af Rimfaxe Teater
Premiere 28. feb. 1992
TEKST
Thomas Howalt, Andreas Kofoed Bendtsen
ISCENESÆTTELSE
Thomas Howalt
SCENOGRAFI
Anette Hansen
MEDVIRKENDE
Marie-Louise Connick, Anja Owe, Geert Vindahl
OM FORESTILLINGEN
BLODDRØMME tager udspring i Pär Lagerkvists novelle om en rejsende, der besøger en mølle og, især, dens møllerkone – en fed dame med hugtænder, hvilket han finder storartet!
”Ganske effektiv iscenesættelse” (Berl. Tid)
DANNY OG ROBERTA
GÆSTESPIL
TEKST
John Patrick Shanley
ISCENESÆTTELSE
Carsten Fromberg
MEDVIRKENDE
Thomas Bo Larsen, Lotte Arnsbjerg
OM FORESTILLINGEN
Kærlighed, had og narko!
”Et brag af talent i »Danny og Roberta« på Sorte Hest” (Politiken)
MISS JULIE
GÆSTESPIL
12. jun. – 11. jul. 1992
TEKST
August Strindberg
ISCENESÆTTELSE
Brenda Harrington
SCENOGRAFI
Lone Sander Klan
MEDVIRKENDE
David Bateson, Vivian Nielsen
OM FORESTILLINGEN
Stykket udspiller sig i grevens køkken en Sankt Hans aften og -nat. Stykket begynder med, at tjeneren Jean og kokkepigen Kristin taler om grevens datter, frøken Julie. Kristin er tydeligt forarget over Julies frigjorte forhold til mænd. Kort efter kommer hun ind i køkkenet og begynder at lægge an på Jean, selvom hun ved, at han egentlig er Kristins uofficielle forlovede.
Engelsksproget forestilling på Sorte Hest.
SÆSON 1990 – 1991
MEDEA
Opført i den Blå Hal, B&W
31. aug. – 30. sept. 1990
TEKST
Euripides
ISCENESÆTTELSE
Aase Schmidt
SCENOGRAFI
Lena Hilbertsdotter
MEDVIRKENDE
Brigitte Kolerus, Jørn Gottlieb, Bent Conradi, Annelise Rye, Peter Andreas Dam, Judith Rothenborg m.fl.
OM FORESTILLINGEN
Fortællingen om Medea, der forlader alt for at følge sin elskede for derefter selv at blive forladt. Om kvinden der ætses op af kærlighedssorg. Historien er evig aktuel og vises her som eksperimentalteater med en danseteatergruppe.
”En respekt ikke mindst for scenografien af Lena Hilbertsdotter.” (Politiken)
13 KVADRATMETER
GÆSTESPIL AF CISTERNERNE
8. feb. – 9. mar. 1991
TEKST
Jess Ørnsbo
ISCENESÆTTELSE
Line Krogh
SCENOGRAFI
Anette Hansen
MEDVIRKENDE
Søren Rode, Anne-Grete Lænkholm, Leif Skriver, Lea Brøgger, Ida Krag, Lene Vestergård
OM FORESTILLINGEN
En absurd fortælling om bolignød, magtmisbrug, menneskejagt og følelsesmæssig armod i det postkommunistiske Østeuropa.
”Skal det politiske teater leve videre, er dette en af vejene” (Berl. Tid.)
SÆSON 1989 – 1990
OBERÖSTERREICH
GÆSTESPIL af Terra Nova
Premiere 8. jan. 1990
TEKST
Franz Xaver Kroetz
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Peter Severin
MEDVIRKENDE
Ranate Jüdes, Till Huster
OM FORESTILLINGEN
’Den der behersker sproget, behersker virkeligheden’. Tysksproget forestilling på Sorte Hest om den sproglige armod.
PRESSEN SKREV
”Indtagende varme og præcision” (Politiken)
”En både klog og menneskevenligt morsom forestilling” (Berl. Tid.)
ÆGTESKAB PÅ VID GAB
Opført i Carlton Biografen
3. mar. – 30. apr. 1989 og 1. mar. – 23. mar. 1990
TEKST
Dario Fo
ISCENESÆTTELSE
Gert Duve Skovlund
SCENOGRAFI
Trine Holtoug
MEDVIRKENDE
Brigitte Kolerus, Ole Ernst
OM FORESTILLINGEN
En grotesk satirisk skildring af ’det åbne forhold’.
”Morer stort og slår gnister hele tiden! – op af stolen og hen i teatret!”
SÆSON 1988 – 1989
STØJ PÅ LEDNINGEN
TEKST
Knud Holst
ISCENESÆTTELSE
Peter Eszterhás
SCENOGRAFI
Günther Rossen
MEDVIRKENDE
Michael Lindvad m.fl.
OM FORESTILLINGEN
Komedie om vores kommunikationssamfund, hvor både de personlige og de offentlige relationer udløser katastrofer. Et stykke om selv at tage ansvar ’i lyst og nød’. Et spil om kløfter – også over generationer. Vi er selv katastrofen, og der er ikke andre til af afværge den end os selv.
DØDSDANSEN
11. feb. – 1. apr. 1989
TEKST
August Strindberg
ISCENESÆTTELSE
Peter Eszterhás
SCENOGRAFI
Günter Rossen
MEDVIRKENDE
Michael Lindvad, Karen Margrethe Bjerre, Peter Eszterhás, Ruth Ansing, Gitte Oversø
Kaptajnen Edgar og hans kone, den forhenværende skuespillerinde Alice, bor i en fæstning på en ø i Skærgården. De både elsker, hader og bebrejder hinanden deres udeblevne karrierer. Tilværelsen som gensidige fangevogtere på den afsondrede ø ender, da slægtningen Kurt kommer på besøg fra Amerika, og bitterheden efter 25 års ægteskab vælter frem.
PRESSEN SKREV
”Det spilles med dødsforagt på den lille kampscene i det urolige Sorte Hest-område” (B.T.)
”Komikken og humoren ligger altid velgørende på lur i denne følelsernes passionerede dans på kanten af det groteske.” (Frederiksberg Bladet)
ÆGTESKAB PÅ VID GAB
Opført i Carlton Biografen
3. mar. – 30. apr. 1989 og 1. mar. – 23. mar. 1990
TEKST
Dario Fo
ISCENESÆTTELSE
Gert Duve Skovlund
SCENOGRAFI
Trine Holtoug
MEDVIRKENDE
Brigitte Kolerus, Ole Ernst
OM FORESTILLINGEN
En grotesk satirisk skildring af ’det åbne forhold’.
”Morer stort og slår gnister hele tiden! – op af stolen og hen i teatret!”
BALLADEN OM CALAMITY JANE
GÆSTESPIL af Terra Nova
Premiere 3. maj 1989
TEKST
Helder Costa, Maria do Céo Guerra
ISCENESÆTTELSE
Helder Costa
SCENOGRAFI
Annemarie Fiig
MEDVIRKENDE
Karina Olesen
OM FORESTILLINGEN
En dramatisering af den legendariske wild west-heltinde Calamity Janes efterladte breve.
PRESSEN SKREV
”En fin præstation. En vellykket forestilling” (Politiken)
”Karina Olesen viser en imponerende spændvidde i sit talent” (Information)
SÆSON 1987 – 1988
EN GAL MANDS DAGBOG
TEKST
Nikolaj Vasiljevitj Gogol
ISCENESÆTTELSE
Peter Eszterhás
SCENOGRAFI
Günther Rossen
MEDVIRKENDE
Michael Lindvad
OM FORESTILLINGEN
EN GAL MANDS DAGBOG er en skildring af en sindsforvirret sjæls kringelkroge og samtidig en afdækning af de brister i samfundet, som driver en mand ud i vanviddet.
PRESSEN SKREV
”En gal mands dagbog er en bevægende oplevelse ad det menneskelige sinds vildveje” (J.P.)
”Det er stor skuespilkunst, Michael Lindvad viser os i Sorte Hest” (E.B.)
”Meget imponerende” (Politiken)
DRØMMESPIL
12. feb. – 30. mar. 1988
TEKST
Brigitte Kolerus
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAF
Trine Holtoug
MEDVIRKENDE
Annika Hoydál, Finn Storgaard, Guri Richter, John Larsen, Erich Brandt, Mette Bennike, Naja Bentzen, Natacha Leibølle, Anna Christine Pedersen, André Andersen, Thomas Nøhr
OM FORESTILLINGEN
DRØMMESPIL følger gennem surreelle billeder et parforhold gennem forskellige stadier og viser herigennem eksempler på, at menneskeligheden i vort højt besungne, moderne samfund ikke altid har lette vilkår.
”En dristig, slagkraftig forestilling tænkt i forrygende billeder” (Berl. Tid.)
”Bramfri humor med en dyb bekymring på menneskenes vegne” (Information)
”Teater, der ægger” (B.T.)
SÆSON 1986 – 1987
ASKEN, URNEN OG HVILESTOLEN
Premiere 3. sept. 1986
TEKST
Lars Norén
ISCENESÆTTELSE
Peter Eszterhás
SCENOGRAFI
Günter Rossen
MEDVIRKENDE
Ulla Gottlieb, Lotte Horne, Baard Owe, Finn Storgaard
OM FORESTILLINGEN
Lars Norén er vor tids Strindberg og tegner et billede af to par, hvor mændene er brødre. Efter moderens begravelse tager de det store opgør med barndommen.
”Virkningsfuld urpremiere på nyt Lars Norén-stykke” (Politiken)
”Forestillingen er en kraftpræstation af teatret og skuespillerne” (Weekendavisen)
BLODNELLIKER
5. dec. – 7. feb. 1986
TEKST
Federico Garcia Lorca
ISCENESÆTTELSE
Brigittte Kolerus, Margo Ruark
SCENOGRAFI
Niels Peter Flint
MEDVIRKENDE
Brigitte Kolerus, Margo Ruark, Jesper Jordan m.fl.
OM FORESTILLINGEN
Kollektivet bag BLODNELLIKER hylder Lorca på 50-året for hans mord og præsenterer det, han kæmpede for og imod gennem et udpluk af hans kvindeportrætter i forskellige skuespil.
”Teatret ved Sorte Hest (er meget Lorca’sk teaternavn) sætter sig i respekt med et repertoire, som altid har kvalitet og ambitioner” (Politiken)
SÆSON 1985 – 1986
FROKOST I DET GRØNNE
En billedeskapade over 5 malerier af Edouard Manet
8. nov. – 20. dec. 1986
TEKST
Brigitte Kolerus
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Trine Holtoug
MEDVIRKENDE
Hanne Jørna, Ann Hjort, Dorthe Lang, Diamona Hobson, Michael Lindvad, Niels Peter Flint, Jesper Carstensen, Eva Aalbæk-Nielsen
OM FORESTILLINGEN
Hvad ville de sige, hvis de kunne tale, personerne på Manets kendte malerier?
PRESSEN SKREV
”Det er frækt og meget, meget morsomt” (B.T.)
”Pragtfuldt teater på Sorte Hest” (Politiken)
SÆSON 1984 – 1985
UNDSKYLD, HVOR LIGGER EROS HENNE?
Mar. og igen fra 14. aug. 1984
TEKST
Brigitte Kolerus
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Kirsten Victoria Lind
MEDVIRKENDE
Annika Hoydal
OM FORESTILLINGEN
I 15 scener/billeder illustreres aspekter ved den kvindelige seksualitet og dens pauvre vilkår før som nu.
PRESSEN SKREV
”En højest grinagtig, præcist rammende og befriende selvironisk forestilling på Teatret ved Sort Hest” (J.P.)
”Strålede Annika Hoydal” (B.T.)
LATTERLIGHEDENS PRIS
– eller Kvinderne og Freden
Opført på Gladsaxe Teater
TEKST
Brigitte Kolerus
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Trine Holtoug
MEDVIRKENDE
Lotte Olsen, Annika Hoydal, Eva Jensen, Anette Westrup, Lea Bentsen, Karina Jarlstrup, Michael Lindvad, Bent Warburg, Paul Becker, Niels Bender Madsen, Christian Haugaard Nielsen, Chresten Speggers Simonsen, Michael Svennevig, Helen Rose Daniels, Stig Narger, Kirsten Brunbech, Inger Holm, Maia Aarskov
OM FORESTILLINGEN
Med udgangspunkt i Aristofanes komedie ”Lysistrate – Kvindernes Oprør” om mændene som det krigsliderlige og kvinderne som det fredshungrende køn.
”Brigitte Kolerus’ totalrevy imponerer” (Politiken)
MOD TIL AT DRÆBE
11. apr. – 18. maj 1985
TEKST
Lars Norén
ISCENESÆTTELSE
Vibeke Bjelke
SCENOGRAFI
Vibe Fly
MEDVIRKENDE
Hans-Henrik Krause, Kurt Ravn, Susanne Breuning
OM FORESTILLINGEN
MOD TIL AT DRÆBE er sidste del af en trilogi om en familie, der langsomt reduceres. Den ensomme far, enkemand, svag, desperat kontaktsøgende, er rejst til byen for at bo nogle dage hos sin søn i dennes spartansk udstyrede lejlighed. Det er dømt til at gå galt, og det går galt.
PRESSEN SKREV
”Det er en imponerende præstation af Hans-Henrik Krause, flosset, flæbende, fremragende” (B.T.)
”Mod til at dræbe er et af Noréns mest klare og koncentrerede skuespil, og opførelsen gør Teatret ved den sorte Hest stor ære” (Politiken)
SÆSON 1983 – 1984
ALARMSIGNALER 2
23. sept. – 30. nov. 1983
TEKST
Brigitte Kolerus, Per Schultz
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Kirsten Victoria Lind
MEDVIRKENDE
Brigitte Kolerus, Michael Lindvad, Stig Christensen
OM FORESTILLINGEN
Politisk satire om atomtruslen.
”Vi ruster, vi ruster, vi ruster. Og venter! Det behøver jo ikke at ende i katastrofe for – os! Det gælder bare om at trykke først på knappen… Så vi endelig kan få fred, for fanden!”
PRESSEN SKREV
”Det er byens mest alarmerende teater i denne absurde tid. Oprustende i teksten, og oplivende i energiudfoldelsen hos den sprælske Michael Lindvad og den stærkt udstrålende Brigitte Kolerus” (Frederiksborg Amtsavis)
”Skarp, begavet satire i cabareten »Alarmsignaler 2« på Teatret ved Sorte Hest” (Berl. Tid.)
UNDSKYLD, HVOR LIGGER EROS HENNE?
Mar. og igen fra 14. aug. 1984
TEKST
Brigitte Kolerus
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Kirsten Victoria Lind
MEDVIRKENDE
Annika Hoydal
OM FORESTILLINGEN
I 15 scener/billeder illustreres aspekter ved den kvindelige seksualitet og dens pauvre vilkår før som nu.
PRESSEN SKREV
”En højest grinagtig, præcist rammende og befriende selvironisk forestilling på Teatret ved Sort Hest” (J.P.)
”Strålede Annika Hoydal” (B.T.)
MARIA STUART
TEKST
Friedrich Schiller
ISCENESÆTTELSE
Horacio Munoz-Orellana
SCENOGRAFI
Ernst Lohse
MEDVIRKENDE
Anne-Lise Gabold, Lotte Horne, Finn Storgaard, Poul Glargaard, Marie-Louise Connick, Anker Taasti, Mogens Holm
OM FORESTILLINGEN
Mødet mellem to af verdenshistoriens mest spændende kvinder og søstre: Dronning Elizabeth I af England og Maria Stuart af Skotland. Magtkamp og religionskrig. Kun vinderen overlever.
”Ikke så lidt spændende forestilling er det, som man med varmt hjerte rekommanderer til et stort publikum” (Information)
”Spændende, levende forestilling” (Aktuelt)
SÆSON 1982 – 1983
KIDNAPNING TIL HORNMUSIK
Opført på Borups Højskole
Premiere 23. okt. 1982
TEKST
Dario Fo
ISCENESÆTTELSE
Carlo Barsotti
SCENOGRAFI
Salvatore Carboni
MEDVIRKENDE
Jan Hovgaard, Brigitte Kolerus, Yvonne Larsen, Michael Lindvad, Henrik Petersen, Benny Poulsen m.fl.
OM FORESTILLINGEN
KIDNAPNING TIL HORNMUSIK er en komisk og kompliceret dobbeltgænger- og krimihistorie om Fiat-arbejderen Antonio, der kommer til at redde sin højeste chef, bilindustri-magnaten Gianni Agnellis liv, med det resultat, at Antonio straks mistænkes for at være top-terrorist og professionel kidnapper.
PRESSEN SKREV
”Hjertegribende grinagtig og festlig underholdning” (J.P.)
”Fuld af sjove indfald og burleske løjer” (Kristeligt Dagblad)
L’ HOMME A LA VALISE
+
UNE BELLE JOURNEE
GÆSTESPIL
3. maj – medio maj 1983
MEDVIRKENDE
Pierre Byland og Mareike Schnitker
OM FORESTILLINGEN
To absurde klovneforestillinger med nogle af verdenselitens største mimikere: MANDEN MED KUFFERTEN og EN SMUK DAG.
PRESSEN SKREV
”Meget dygtigt og morsomt” (Berl. Tid.)
”Enorm koncentration og fuldstændig beherskelse. Kufferten svæver. Og den Sorte Hest får vinger” (Politiken)
SÆSON 1981 – 1982
ALICE
Premiere okt. 1981
TEKST
Brigitte Kolerus
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Ves Harper
MEDVIRKENDE
Jannie Faurschou, Anne Grethe Hougaard, Preben Kørning, Anthony Michael, Michael Lindvad
OM FORESTILLINGEN
Lewis Carolls Alice er landet i en aktuel verden, Danmark anno 1981. Her ser verden ligeså komisk, tragisk og forkvaklet ud, som den Caroll digtede.
”Bravo – bravo og endnu en gang bravo” (Berl. Tid.)
”Et pragtfuldt moderne eventyr” (Politiken)
CONFUSION
ISCENESÆTTELSE
Pierre Byland
MEDVIRKENDE
Pierre Byland, Mareike Schnitker
OM FORESTILLINGEN
Absurd klovneforestilling med nogle af verdenselitens største mimikere, uddannet fra Lecoq-skolen.
”Livsklog og munter pantomime på Teatret ved Sorte Hest” (Berl. Tid.)
ALARMSIGNALER
Når det kommer til stykket, er fred nu bedst
24. feb. – mar. 1982
TEKST
Claes Kastholm Hansen, Brigitte Kolerus, Michael Lindvad
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Kirsten Victoria Lind
MEDVIRKENDE
Michael Lindvad, Brigitte Kolerus, Ulrik Jensen
OM FORESTILLINGEN
Politisk cabaret om alt fra Barsebäck til socialdemokratiet.
”Hvad gør vi, hvis det værst tænkelige skulle ske? Hvis vinden vender og det regner stik mod enhver Risø-rapport og beredskabsplan? Og når uheldet er drevet over, hvem vender så byens fliser og piller den bestrålede vedbend af husene?”
PRESSEN SKREV
”Hvis tiden råber på satire, er der svar her” (Weekendavisen)
”En alarmerende morsom udlevering af de mest intetsigende floskler i den politiske virkelighed i Danmark” (J.P.)
COLUMBUS
Tro ikke det altid er den, der står stærkest, der står på de stærkestes side.
Opført på bl.a. Det Danske Teater
26. mar. – maj 1982
TEKST
Dario Fo
ISCENESÆTTELSE
Thomas Malling
SCENOGGRAFI
Steffen Aufing
MEDVIRKENDE
Elisabeth Befrits, Jørn Faurschou, Jarl Forsman, Jan Hovgaard, Thorbjørn Hummel, Tommy Kenter, Brigitte Kolerus, Margrethe Koytu, Michael Lindvad, Anthony Michael, Lene Poulsen, Judith Rothenborg, Søren Østergaard
OM FORESTILLINGEN
Dario Fo skrev COLUMBUS i 1963 som en satire over højredrejning, militarisme og koldkrigstendenser. Han benyttede lejligheden til at trække titelpersonen, som er en nationalhelt og lidt af en helgen i Italien, ned på jorden – og vise, at han også var en opportunist og en plattenslager.
”Farverig forestilling af Sorte Hest” (Information)
”Det er imponerende, aldeles imponerende, hvad folkene på Teatret ved Sorte Hest tør og kan” (Søndags-aktuelt)
VANDSKORPEN
Apr. 1982
TEKST
Flemming Therkildsen
ISCENESÆTTELSE
Paul Valjean
SCENOGRAFI
Ves Harper
MEDVIRKENDE
Paul Valjean, Mogens Nielsen
OM FORESTILLINGEN
En forunderlig forestilling, der fusionerer dans, gøgl, magi og mystik.
PRESSEN SKREV
”Vandskorpen bevæger sig udelukkende i metafysikken, men gør det både vedkommende og målbevidst” (Land og Folk)
”Med både humor og megen snilde fører multikunstneren Paul Valjean i ”Vandskorpen” bevis for, at teater er en del andet og mere end blok formidling af en dramatisk tekst” (J.P.)
SÆSON 1980 – 1981
SØNDAGSMATINÉER
DETTE ER VIST NOGET AF MOZART, SLANGEN m.fl.
13/9, 5/10, 28/10, 12/2 1979, 5/4, 2/11, 30/11 1980 1/2, 1/3, 5/4 1981
MUSIK
Mozart, Beethoven, Carl Nielsen, Prokofiev, Dvorak, Schumann
ICENESÆTTELSE
Daniel Bohr m.fl.
MEDVIRKENDE
Kirsten Buhl Møller, Hallgerd Benum Dahl, Poul Elming og Troels Kold, Niels Pihl, Kaja Pihl, Dorthe Stengaard, Marianne Granvig, Gunhild Donslund m.fl.
OM FORESTILLINGEN
KONCERTRÆKKE med besøg fra bl.a. Den Jyske Opera
”Musik og miljø i skøn harmoni” (Land og Folk)
”Solide indtryk” (Politiken)
”Avanceret nutidigt musikteater” (Frb. Bladet)
STRANDINGSGODS
Premiere 4. okt. 1980
TEKST
Harold Müellers
ISCENESÆTTELSE
Mogens Pedersen
SCENOGRAFI
Ves Harper
MEDVIRKENDE
Bodil Sangill, Finn Nielsen
OM FORESTILLINGEN
Ruth og Karl er et yngre ægtepar på campingferie ved havet. De vågner fra en middagslur – og deres datter er væk.
PRESSEN SKREV
”Sort chokhumor” (Politiken)
HVALSANG
– en billedfantasi for tre skuespillere, lys og lyd
TEKST
Brigitte Kolerus, Vagn Lundbye
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Ves Harper
MEDVIRKENDE
Jan Hougaard, Brigitte Kolerus, Benny Poulsen
OM FORESTILLINGEN
En billedfantasi om vores skabelses- og undergangshistorie.
PRESSEN SKREV
”Forestillingen har fantasi og humor” (Berl. Tid.)
”En smuk forestilling” (Land og Folk)
”Teatret eksperimenterer med sin natur … og eksperimentet lykkedes” (Weekendavisen)
KLOVNERNE COLOMBAIONI
GÆSTESPIL
25. apr. – 9. maj 1981
TEKST
Alfredo Colombaioni, Ronald Colombaioni
ISCENESÆTTELSE
Alfredo Colombaioni, Ronald Colombaioni
MEDVIRKENDE
Alfredo Colombaioni, Ronald Colombaioni
OM FORESTILLINGEN
Besøg af Italiens berømteste klovnefamilie.
”Ægte lune og gudsvelsignet sans for barok humor” (J.P.)
”Det er vanvittigt dygtigt og vanvittigt morsomt gjort” (Land og Folk)
SÆSON 1979 – 1980
SØNDAGSMATINÉER
DETTE ER VIST NOGET AF MOZART, SLANGEN m.fl.
13/9, 5/10, 28/10, 12/2 1979, 5/4, 2/11, 30/11 1980 1/2, 1/3, 5/4 1981
MUSIK
Mozart, Beethoven, Carl Nielsen, Prokofiev, Dvorak, Schumann
ICENESÆTTELSE
Daniel Bohr m.fl.
MEDVIRKENDE
Kirsten Buhl Møller, Hallgerd Benum Dahl, Poul Elming og Troels Kold, Niels Pihl, Kaja Pihl, Dorthe Stengaard, Marianne Granvig, Gunhild Donslund m.fl.
OM FORESTILLINGEN
KONCERTRÆKKE med besøg fra bl.a. Den Jyske Opera
”Musik og miljø i skøn harmoni” (Land og Folk)
”Solide indtryk” (Politiken)
”Avanceret nutidigt musikteater” (Frb. Bladet)
NARRESPIL
TEKST
Vita Andersen, Dario Fo, Knud Holst, Shakespeare, Villy Sørensen, H. M. Enzensberger
ISCENESÆTTELSE
Brigitte Kolerus
SCENOGRAFI
Ves Harper
MEDVIRKENDE
Jørn Faurschou, Lane Lind, Anthony Michael, Kirsten Norholt, Baard Owe
OM FORESTILLINGEN
Collage-cabaret med tekster, der cirkler om narren som figur.
”Med ”Narrespil” leverer Teatret ved Sorte Hest sin hidtil bedste forestilling og dermed sit bedste argument mod de kræfter, der vil rive Sorte Hest ned, fordi der i kølige kalkulationer ikke er plads til begavet gøgl” (Berl. Tid.)
HØNSEKVINDEN ELLA
”Jeg kom jo ikke helt normalt til verden”
Premiere 13. dec. 1979
TEKST
Herbert Achternbusch
ISCENESÆTTELSE
Peter Eszterhás
SCENOGRAFI
Kirsten Victoria Lind
MEDVIRKENDE
Michael Lindvad, Ruth Ansing
OM FORESTILLINGEN
Absurd langtrukken kaffebrygning, fire velnærede høns og en kvindes livshistorie – spillet af en mand.
PRESSEN SKREV
”Præstationen er imponerende – verbalt og i de afmægtige gags” (Berl. Tid.)
”Kraft – og pragtpræstation på Teatret ved Sorte Hest” (Politiken)
KVINDER KVINDER KVINDER
TEKST
Dario Fo & Franca Rame
ISCENESÆTTELSE
Carlo Barsotti
SCENOGRAFI
Gyda Rasmussen
MEDVIRKENDE
Brigitte Kolerus
OM FORESTILLINGEN
Tre kvindemonologer af Dario Fo: ”Vi har alle den samme historie”, om den pæne pige og hendes vulgære kludedukke, ”Opvågnen”, den flerdobbelt-løbende mor, husmor og fabriksarbejderskes groteske mareridt; og ”En ensom kvinde”, middelklassekvinden, der er som en fange i sit eget hjem.
PRESSEN SKREV
”Imponerende Brigitte Kolerus” (E.B.)
MELODY IN SEARCH OF A BASS NOTE
GÆSTESPIL fra Åben Scene
30. jun. – 12. jul. 1980
TEKST
Leonard Malone
ISCENESÆTTELSE
Anthony Michael, Eddie Rodriguez
MEDVIRKENDE
Anthony Michael, Eddie Rodriguez, Leonard Malone
OM FORESTILLINGEN
Danskerne set med udenlandske briller.
”Humor og selvironi” (Politiken)
SÆSON 1978 – 1979
TROLD KAN TÆMMES
Premiere sept. 1978
TEKST
Charles Marowitz frit efter William Shakespeare
ISCENESÆTTELSE
Peter Eszterhás
SCENOGRAFI
Ves Harper
MEDVIRKENDE
Jannie Faurschou, Jørn Faurschou, Brigitte Kolerus, Gunnar Lemvigh, Michael Lindvad, Martin Westrup
OM FORESTILLINGEN
Baptista, en rig andelsmand i Padua, har to døtre. Den yngste, Bianca, efterstræbes af bejlere. Den ældste derimod, Katharina, er der ingen, der vover at nærme sig. Baptista fastholder imidlertid, at Bianca ikke må gifte sig, før der er fundet en mand til Katharina.
PRESSEN SKREV
”Vellykket, følsomt og vittigt” (Information)
”Viljestærkt eksperiment” (Politiken)
VI BETALER IKKE! VI BETALER IKKE!
TEKST
Dario Fo
ISCENESÆTTELSE
Arne Kørschen
SCENOGRAFI
Ves Harper
MEDVIRKENDE
Jørn Buldolfsen, Hanne Jørna, Bent Kielberg, Brigitte Kolerus, Eliezer Kouzi, Arne Kørschen, Michael Lindvad, Troels Møller
OM FORESTILLINGEN
Da priserne på dagligvarer skrues i vejret, tager kvinderne sagen og varerne i egen hånd. Politiet er på sporet af de varme varer. Men hvor forsvinder de hen? Pludselig går alle kvarterets kvinder gravide rundt. Og selv en stakkels politimand, der vil afsløre fidusen, ender på mirakuløs vis som ’gravid’.
PRESSEN SKREV
”Det er godt teater og det er vedkommende og morsomt” (Kristeligt Dagblad)
SÆSON 1977 – 1978
KVINDERNE FRA TROJA
Opført i Saltlageret
TEKST
Euripides
ISCENESÆTTELSE
Klaus Hoffmeyer
SCENOGRAFI
Ves Harper
MEDVIRKENDE
Bendt Hildebrandt, Susanne Birkvad, Brigitte Kolerus, Anne Jensen, Anne Jevan, Birthe Højgård, Britta Lillesøe, Hanne Jørna, Susanne Birkvad, Ulla Henningsen, Pia Henningsen, Michael Lindvad, Bill Schiffer, Regin Skardhamer, Søren Cip, Mikkel Reddington
OM FORESTILLINGEN
KVINDERNE FRA TROJA udspilles efter Trojas fald, hvor de tilfangetagne kvinder er samlet i en lejr udenfor Troja mens grækerne afgør deres skæbne.
PRESSEN SKREV
”Format, flot og godt, voldsomt og værdigt” (Politiken)
”Spændende teateroplevelse” (Aktuelt)
”Spændende er det dæleme” (E.B.)