DET MUSIKALSKE SELSKAB VED SORTE HEST PRÆSENTERER:

ILLEBORG & NUSSBAUM

12.FEB.  2016

Bonusaften:
Forlæng din teateraften med en dejlig minikoncert den 12. februar, efter aftenens forestilling ALTING ER NOGET.

Man har gratis adgang til arrangementet, HVIS man har billet til aftenens forestilling.

OM ARRANGEMENTET:

ILLEBORG & NUSSBAUM spiller efter aftenens forestilling.

I et rummeligt baggårdskøkken på Østerbro sidder Channe Nussbaum og Laura Illeborg og er glade. De to rutinerede sangerinder har netop lagt sidste hånd på deres første fælles projekt, ”Illeborg og Nussbaum”, som rummer tretten nyskrevne sange med musik af Channe Nussbaum og tekst af Laura Illeborg. 

At det er kommet så vidt, er der mange grunde til. De to har kendt hinanden i efterhånden mange år, og deres første møde fortaber sig i tågerne tilbage i starten af 1990’erne. Dengang førte det til diverse korpige-tjanser og et stærkt venskab imellem de to, men ikke til noget decideret musikalsk samarbejde i første omgang.

Tværtimod fortsatte såvel Laura Illeborg som Channe Nussbaum ud af deres respektive spor, og begge har i de seneste par årtier været særdeles aktive på den danske musikscene. Channe Nussbaum har således både sunget poprock, Melodi Grand Prix og udgivet et soloalbum. Dog er hun mest kendt som vores fremmeste klezmer-sanger, en stil, hun med stor succes har dyrket i bands som Spielniks, Trio Klezmer og Klezmofobia med hvem hun har turneret hele verden rundt.

Laura Illeborg har for sin del markeret sig som solist i den melankolsk-melodiske ende af sanger-sangskrivergenren. Hun har været toneangivende indenfor moderne dansk visemusik med fire fornemt modtagne soloplader samt en duo-plade med Jens Lysdal.

Så det er også to vidt forskellige musikalske temperamenter, der nu har bøjet sig mod hinanden efter alle disse år, og det er der kommet et meget modent og stilsikkert album ud af. Det er i den grad blevet lyden af to voksne kvinder, som tager afsæt i virkeligheden og omsætter den til poesi. Det sker uden skygge af forstillelse, spil for galleriet eller falbelader. De tretten kompositioner holdes i det enkelt tænkeligste sprog, tekstligt såvel som musikalsk, men udføres til gengæld så dybfølt og inderligt, at man ikke kan undgå at blive påvirket af dem.

Pladens grundtone er præget af det folkemusikalske i ordets bredeste forstand, men hele tiden med små yndefulde afstikkere til andre genrer også. Og vokalt klæder og supplerer de to gamle venner og nye partnere hinanden på fornemste vis. At de hver især med lethed kan løfte et værk og på hver deres facon er udsøgte stilister, har de bevist ved talrige lejligheder, men sammen skaber de en ny og anderledes klang, der er fuld af sjæl såvel som mening. Det er meget smukt, og ind i mellem sorgfuldt. Men heldigvis også både livskraftigt og fandenivoldsk, for den slags har det med at komme med alderen.
Og det er bestemt ikke to bly violer, der for et par år siden besluttede sig for at slå kludene sammen musikalsk og nu sidder i dette køkken for at få de sidste detaljer på plads inden udgivelsen. Det er to voksne kvinder med alt hvad det indebærer på kontoen af børn, forelskelser, ar, forliste forhold, dødsfald, sejre og nederlag samt tusindvis af almindelige, gode hverdage, som bare fløj forbi.

Jeg skriver om det, jeg er i, for jeg kan simpelthen ikke andet,” siger Laura Illeborg. ”Vi er ikke sytten længere, og vi skal heller ikke lave sange som om vi var. Vores hovedproblem er ikke, hvem vi skal gå hjem med søndag morgen klokken fire. Vi er et par voksne damer, og som sådan har vi arbejdet. Det er hvad vi har taget udgangspunkt i. Og det har været en fornøjelse ikke at skulle gøre andet end netop det.”

Channe Nussbaum er enig. Hun fortæller blandt andet, at Laura skrev en tekst til hende, da hendes mor døde for et års tid siden. Det blev til sangen ”Mistet”:

Så tæt har vi arbejdet, og så ondt har det da ind i mellem også gjort. Men vi har kunnet gøre det, måske også fordi vi er så forskellige, som vi er. Jeg er personligt vild og også dramatisk anlagt og jeg er vant til, som en anden cirkushest at trække en Klezmer-fest op ved hårene. Laura er mere tilbageholdende og melankolsk i lunet. Men sammen kan vi virkelig både grine og græde, og i al beskedenhed synes vi, at albummet har fået den dobbelthed i sig.”

MEDVIRKENDE

Channe Nussbaum og Laura Illeborg

Kurator for arrangementet:

OPDATERES

ÅRSKORT

ÅRSKORT

NYHEDER //ILLEBORG & NUSSBAUM

Søg